Gyakran találkozhatunk ezzel a két fogalommal reklámokban, plakátokon és különböző termékeken, nevük ugyan hasonló azonban teljesen mást testesítenek meg.

Prebiotikumok

Lényegében ez egy élelmiszer összetevő, egy olyan fajta élelmi rost (legfőképp a vízben oldódók) ami emésztetlenül halad át az emberi szervezeten és jótékony hatást fejt ki a szervezetünkre, azáltal hogy táplálékul szolgálnak a probiotikus baktérium fajoknak és szelektíven fokozzák a probiotikus baktériumok szaporodását és aktivitását a vastagbélben, kolonizálva azt. A prebiotikumok az egyedüli táplálék források a probiotikus baktériumok számára!

Prebiotikumok nagy számban vannak jelen az élelmi rostban gazdag élelmiszerekben, mint például a zöldségek, gyümölcsök, és a teljes kiőrlésű lisztek és pékáruk.

A prebiotikumok élettani hatásai a szervezetre leginkább közvetett módon történik, mint sem közvetlen. Ez leginkább abban keresendő, hogy a probiotikus baktériumoknak szolgálnak táplálékul, melyek kedvezően hatnak az egészségünkre. Így ha közvetve is, de kéz a kézben járnak a probiotikumokkal, fent tartják a beleink egészségét, jobbá teszik az emésztésünk és egy erős antibiotikum kúra után segítenek újra elszaporítani a probiotikus baktériumokat.

Prebiotikum szempontjából a szoptatás rendkívül fontos. Ugyanis szoptatás esetén a pici az anyatejben található cukrokon keresztül találkozik először a prebiotikumokkal, elégtelen anyatej termelés esetén különböző bébi formulák is tartalmaznak megfelelő mennyiségben prebiotikumokat.

Probiotikumok

Olyan élő mikroorganizmusok, amelyek képesek az emberek és egyes állatok bélcsatornájában kolonizálódni és szaporodni, ezáltal jótékonyan befolyásolva a gazdaszervezet egészségi állapotát. Fajtájukat tekintve tejsav vagy bifido baktériumok. A probiotikus tejsavbaktériumok eljutnak a táplálkozás és emésztés során a vastagbélig, majd annak falán megtapadva szaporodnak. Vannak olyan fajták, amelyeknek csak kis része jut el a belekbe, és ott nem telepednek meg (ún. tranzitutasok), néhány hét után kiürülnek a szervezetből vagy elpusztulnak. Ezen fajta probiotikumok azért hasznosak, mert segítik a probiotikumok adhézióját, és a rothasztó csírák visszaszorítását. Probiotikumban gazdag élelmiszerek közé a fermentált, erjesztett élelmiszerek, mint például a joghurt, a savanyított káposzta és a savanyított tejtermékek (gouda sajt) sorolhatók. A tejtermékek probiotikussá tehetők, ha a starter kultúrát kiegészítjük probiotikus baktériumokkal. Azok, akik kiegyensúlyozottan és változatosan táplálkoznak, megfelelő mennyiségben fognak bejutatni pre és probiotikum baktériumokat, így nincs szükség külön szupplementációra.

Különböző tanulmányok rávilágították arra, hogy a probiotikumok egészségesebbé tehetik az emésztésünk. Egy 2017-ben készült kutatás szerint, aki az antibiotikum kúra mellett szedett probiotikumot is, az 60%-al csökkentette a rizikóját az antibiotikum által kiváltott hasmenésnek, mint mellékhatásnak. Egy másik 2014-es kutatás arra a következtetésre jutott, hogy a probiotikumok segítenek megelőzni a nekrotizáló enterocolitist a koraszülötteknél.  Leginkább azonban emésztőrendszeri működészavar esetén javallott az alkalmazásuk. Például irritábilis bél szindrómában (IBS) a probiotikumok enyhítették és javították a tüneteket. Azonban a kutatás felhívja a figyelmünket arra, hogy tisztázatlan maradt melyik probiotikum fajta volt szignifikánsan előnyös vagy effektív. Mindenképpen konzultáljunk szakorvossal és dietetikussal a probiotikumokkal kapcsolatban, a felelőtlen és mértéktelen fogyasztás mellékhatásokkal járhat. Chron betegek esetében akár felerősítheti a fent álló tüneteket, gyengült immunrendszer esetén akár fogékonyabbá és sebezhetőbbé tehetik a szervezetet.

Források:

ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5319175/
nccih.nih.gov/health/probiotics/introduction.htm
eatright.org/food/vitamins-and-supplements/nutrient-rich-foods/prebiotics-and-probiotics-creating-a-healthier-you
gut.bmj.com/content/59/3/325.short
cochrane.org/CD006095/IBD_use-probiotics-prevent-clostridium-difficile-diarrhea-associated-antibiotic-use
onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/ebch.1976

Szólj hozzá Facebookal
Bármilyen kérdésed van keress minket bátran és 24 órán belül válaszolunk neked!

Pin It on Pinterest