Pelyhes barátunk az őszibarack

Az ősz egyik vitamin bombája, ami fajtától függően lehet lédús, puha, kemény, húsosabb, pici, nagy, kerek és lapos. Igen ő az, a pelyhes tápanyaghordozó a barack, azon belül is az „őszi”.

Az őszibarack egy az időszámításunk előtti Kínából származó csonthéjas gyümölcs, melynek a gyümölcshúsát fogyasztjuk. Magyarországon igen nagy népszerűségnek örvend. Ami bár meglepő az őszibarackkal kapcsolatban, hogy voltaképpen az őszibarack elnevezés helytelen, hiszen rengeteg fajtáját különböztetjük meg, ami nyár közepétől is érik, de valamiért így maradt meg a közhiedelemben. Rokonságban áll a kajszibarackkal, cseresznyével, a szilvával és a nektarinnal.

Az egészség fényében

Különböző kutatások eredményei arra a következtetésre jutottak, hogy az őszibarack jótékonyan hat az elhízás következtében kialakult betegségekre és ezek megelőzésére, mint például a cukorbetegség, metabolikus szindróma, szív és érrendszeri megbetegedések.

Miért is? Az őszibarackban olyan bioaktív és fenol tartalmú anyagok találhatóak karöltve gyulladáscsökkentő vegyületekkel, melyek kiegészülve a benne található élelmi rostokkal sikeresen csökkentik a koleszterin szintet. A gyümölcsben fellelhető káliummal együtt párosulva, redukálják a szív és érrendszeri problémák kialakulásának kockázatát.

Kiemelendő az antioxidáns (lutein, zeaxanthin, béta-kriptoxanthin) és a C-vitamin tartalma. Rák, stroke, gyulladás, köszvény, szívbetegségek, immunhiányos állapotok, tüdőtágulatok kialakulásában és annak megelőzésében játszik szerepet. Emellett a legnagyobb szervünkre, a bőrünkre is jótékony hatással van, mint kollagén képző, csökkentve a bőr öregedését és ráncosodását.

Egy másik tanulmány a rendszeres őszibarack fogyasztást vizsgálta, azt a következtetést levonva, hogy emlőrák esetén is hatásos, ugyanis daganatos sejtpusztító hatással bír. Cukorbetegek esetében egy rendszeresen elfogyasztott nagyobb barack, ami körülbelül 2 grammnyi élelmi rostot tartalmaz, hatásosan csökkenti a vér glükóz szintjét, kedvezően befolyásolja a vér- cukor, lipid és inzulin szintjét.

Tápanyagtartalmát tekintve 100 gramm őszibarackban:

88 grammnyi víz
39 kcal energia
1 grammnyi fehérje
9,5 grammnyi szénhidrát
élelmi rost tartalom közel 1,5 gramm.
kálium tartalom, 190 mg
kiemelendő még a foszfor, kalcium, vas és a C, A, E, K vitamin tartalma.

Nem csak finom, de egészséges is, lehetőleg fogyasszuk nyersen így az összes tápanyag és zamat benne marad, azonban ha valaki vágyik egy kis változatosságra, íme, hozzá egy recept!

Források:

https://www.sciencedaily.com/releases/2012/06/120618132921.htm

https://www.sciencedaily.com/releases/2010/06/100602111145.htm

Kapcsolódó tartalom:

Szólj hozzá Facebookal
Bármilyen kérdésed van keress minket bátran és 24 órán belül válaszolunk neked!

Pin It on Pinterest