Érzelmi intelligencia, vagy IQ

Mind szeretnénk sikeresek lenni a területünkön. Ennek okán évekig képezzük magunkat, ismereteket sajátítunk el, tapasztalatot szerzünk és ez így is van rendjén. Sokszor azonban minden gyakorlati tudásunk, eszünk ellenére se érjük el a kívánt célokat, a háttérben pedig nem feltétlenül szakmai hozzánemértésünk húzódik. Az érzelmi intelligencia(EQ) kulcsfontosságú vezetőknél és beosztottaknál egyaránt. Több kutatás kimutatta, hogy az EQ fontosabb szerepet játszik a sikerben, mint az IQ, vagy a korábbi munkatapasztalat.

Az amerikai Center for Creative Leadership szervezet kutatása szerint a vezetői pozíciót betöltők pályaelhagyása mögött a legfőbb ok az érzelmi intelligenciában mutatott inkompetencia. A változások rossz kezelése, a csoportmunkára való képtelenség és a gyér interperszonális kapcsolatok mind a siker ellenfelei. Ezt megerősítő eredményre jutott az Egon Zehnder kutatása is, ami 515 felsővezető esete alapján mutatta ki, hogy a magasabb EQ-val rendelkezők nagyobb eséllyel lesznek sikeresek, mint az IQ-ban, vagy munkatapasztalatban kiemelkedők.

érzelmi

A siker 85%-a

A Carnegie Institute of Technology szintén nagyon érdekes eredményre lelt. Megdöbbentő eredményeik szerint pénzügyi sikereinket 85%-ban személyiségünknek, kommunikációs, tárgyalási és vezetői képességeinknek köszönhetjük. A gyakorlati készségek csupán 15%-ért felelnek. Az EQ-hoz köthető képességek kiemelt fontossággal bírnak. A Nobel-díjas pszichológus, Danile Kahneman ezzel egybehangzóan úgy vélte, hogy az emberek inkább kötnek üzletet olyannal akiben bíznak, mint olyanban akiben nem, még ha az utóbbi alacsonyabb árat is kínál. Ez a gondolat egyébként nem újkeletű. Már 1997-ben kimutatták, hogy azok a kereskedők, akik gyengék az olyan érzelmi területeken, mint az önbizalom, a kezdeményezés és az empátia, jóval rosszabbul teljesítenek a konkurenciánál.

Miért fontos az EQ?

Egy 1999-es David McClelland kutatásban vezetők vettek részt egy érzelmi kompetencia tréningen, ahol például olyan emocionális képességeket fejlesztettek, mint mások aktív meghallgatása. A tréning után a vezetők cégei sokkal nagyobb produktivitást mutattak. Azt hogy az érzelmi intelligencia miért ennyire fontos, viszonylag könnyű megmagyarázni. Mindenki szeretne olyan emberekkel együtt dolgozni, akikkel jól ki lehet jönni, kedvelhetőek, bizalomgerjesztők és támogatóak. Olyan emberekkel akarunk dolgozni, akik megőrzik nyugalmukat és profizmusukat stresszes helyzetekben is. Ez alapvetően meghatározza a munkakörnyezet sikereit is.

Források:

Business Case for Emotional Intelligence. (é. n.). Elérés 2020. december 29., forrás http://www.eiconsortium.org/reports/business_case_for_ei.html

Deutschendorf, H., Deutschendorf, H., & Deutschendorf, H. (2015, június 22). Why Emotionally Intelligent People Are More Successful. Fast Company. https://www.fastcompany.com/3047455/why-emotionally-intelligent-people-are-more-successful

Kapcsolódó tartalom: