Lássunk néhány érdekes kutatási eredményt, amit szülőként érdemes lehet tudni.

1. A szülők boldogabbak, mint a nem-szülők

Miközben számtalan forrásból hallhatunk manapság a gyereknevelés nehézségeiről, a kutatások arra hajlanak, hogy több a pozitívum, mint a negatívum. A gyereknevelés nyilván nehéz, olykor stresszes feladat, de egy 2013-as kutatás szerint a szülők több pozitív érzelmet nyernek a gyerekükért való törődésből, mint bármely más mindennapi tevékenységből, valamint boldogabbak, jobban érzik magukat és inkább érzik értelmesnek életüket, mint a nem-szülők. Ez a jelenség az apáknál még hangsúlyosabb volt. Ez az eredmény persze nem döntő, az évek során különböző eredmények születtek már-más országokban, de egy 2016-os kutatás szerint Magyarország azon helyek közé tartozik, ahol a szülők szignifikánsan boldogabbnak vallották magukat.

2. A testvérek is lehetnek nagyon eltérőek.

Furcsa, hogy két, azonos szülőktől származó testvér mennyire eltérő tud lenni. Egy 1987-es kutatás szerint a testvérek személyisége kb. annyira szokott azonos lenni, mint két idegené. Ez meglepő, ha arra gondolunk, hogy genetikai kódjuk 50%-ban ugyanaz, de ez esetben a környezet döntőbb. Mindkét gyereknek más barátai vannak, más kapcsolata van a szülővel, más a testvére, stb.. Ezért tehát, amíg egy nevelési stratégia az egyik gyereknél beválik, a másiknál nem biztos.

3. A helikopter szülőség összefüggésbe hozható a depresszióval

Helikopter szülőnek hívjuk azt, aki gyermekét túlfélti és nem hagyja hibázni. A név abból jön, hogy a szülő állandóan a gyerek felett „repked”. Egy 2013-as, egyetemistákkal végzett kutatásból az derül ki, hogy a túlkontrolláló szülőkkel rendelkezők nagyobb arányban szenvednek depressziós tünetektől és kevésbé érzik magukat kompetensnek. A törődés tehát nem egyenlő a túlóvással, kontrolálással és a babusgatással.

szülők

4. A házimunkát végezzük együtt

A gyerek boldogulásában hasznos, ha a szülők kijönnek egymással. A házimunka egy potenciális konfliktusforrás pároknál, de a kutatások azt mutatják, hogy ha ezt a két fél egy időben, egymás közt felosztva végzi, akkor mindketten elégedettebbek.

5. Ne káromkodj a gyerekkel!

A fegyelmezés nehéz feladat, néha az embert elragadják indulatai, de fontos, hogy szülőként ne dobáljunk szitokszavakat a gyerekre, mert ez minden esetben detrimentális. Egy amerikai kutatás mutatott rá arra, hogy a szigorú szóbeli fegyelmezés teljesítmény csökkenéssel jár kamaszoknál. Ezt a hatást az se semlegesítette, ha a szülő és a gyerek jó kapcsolatban voltak.

6. Lefekvési idő

A fejlődő gyermeki agynak fontos a megszokott lefekvési idő. Egy 11.000 gyereket követő kutatás azt találta, hogy 3 éves korban a rendszertelen lefekvés rosszabb matematikai, olvasási képességeket és téri tudatosságot eredményez később.

7. Minimalizáld a gyerek TV nézését!

Két éves kor előtt legjobb, ha a gyerek egyáltalán nem néz TV-t, utána pedig jobb, ha maximum napi két órát. Egy kanadai kutatás arra jutott, hogy a TV nézéssel töltött extra órák 2 és fél éves korban, később a gyerek szókincsében és matematikai képességeiben fejtik ki negatív hatásukat.

8. Ami a gyereknek jó, neked is jó

Egy 2013-as kutatás szerint azok a szülők, kiknek attitűdje gyerekközpontú, boldogabbak és több értelmét látják életüknek. A gyerekközpontú attitűd természetesen nem a gyerek minden kívánságának lesését jelenti, hanem valódi érdekeinek előtérbe helyezését. Ez az eredmény azt támasztja alá, hogy a mások felé gyakorolt törődés saját jólétünkben tükröződik.

Források:

Ashton-James, C. E., Kushlev, K., & Dunn, E. W. (2013). Parents Reap What They Sow: Child-Centrism and Parental Well-Being. Social Psychological and Personality Science, 4(6), 635–642. https://doi.org/10.1177/1948550613479804

Father Involvement, Father–Child Relationship Quality, and Satisfaction With Family Work: Actor and Partner Influences on Marital Quality—Adam M. Galovan, Erin Kramer Holmes, David G. Schramm, Thomas R. Lee, 2014. (é. n.). Elérés 2021. február 1., forrás https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0192513X13479948

Glass, J., Simon, R. W., & Andersson, M. A. (2016). Parenthood and Happiness: Effects of Work-Family Reconciliation Policies in 22 OECD Countries. American Journal of Sociology, 122(3), 886–929. https://doi.org/10.1086/688892

Helping or Hovering? The Effects of Helicopter Parenting on College Students’ Well-Being | SpringerLink. (é. n.). Elérés 2021. február 1., forrás https://link.springer.com/article/10.1007/s10826-013-9716-3

Kelly, Y., Kelly, J., & Sacker, A. (2013). Time for bed: Associations with cognitive performance in 7-year-old children: a longitudinal population-based study. J Epidemiol Community Health, 67(11), 926–931. https://doi.org/10.1136/jech-2012-202024

Longitudinal Links Between Fathers’ and Mothers’ Harsh Verbal Discipline and Adolescents’ Conduct Problems and Depressive Symptoms—Wang—2014—Child Development—Wiley Online Library. (é. n.). Elérés 2021. február 1., forrás https://srcd.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/cdev.12143

Pagani, L. S., Fitzpatrick, C., & Barnett, T. A. (2013). Early childhood television viewing and kindergarten entry readiness. Pediatric Research, 74(3), 350–355. https://doi.org/10.1038/pr.2013.105

Kapcsolódó tartalom: