Az előző részben már beszéltünk arról, hogy mi is az a szénhidrát és hogyan is csoportosítjuk őket, a mai téma kérdése:

A szénhidrát ellenség vagy barát?

Az internet mai kusza világában számtalan téves vagy megtévesztő információval kell szembenéznünk a szénhidrátokkal kapcsolatban. Ez pedig sajnos nem könnyíti meg a helyzetünket, amikor elkeseredetten keressük a megoldást a derekunkra pillantva, hogy mit is keresnek rajtunk a plusz kilók. A képlet egyszerűnek tűnik: a többlet szénhidrát-bevitel pozitív energiamérleget jelent, ezáltal súlygyarapodás áldozataivá válunk, a negatív energiamérleg pedig súlyvesztést eredményez. De vajon tényleg csak a szénhidrát tehet mindenről, egyedül ő okolható mindenért? Ez akkor már azt is jelenti, hogy nem egészséges? Rengeteg ember ilyenkor úgy dönt ilyenkor, hogy ő akkor most fogyókúrázni kezd, kedvenc instagram fitnesz modellje példáját követve, aki állítja: ő nem fogyaszt szénhidrátot vagy csak minimális mennyiségben. A súlycsökkenésben bízók itt követik el az első hibát, a tudás hiányából fakadó elvakult követést, reménykedve a rövid idő alatt bekövetkező hasonló eredményben.

Még is hogyan?

Vegyük nagyító alá az előbb tett állítást: „nem fogyaszt szénhidrátot”. Három energiát adó, vagy más néven makro-tápanyagot ismerünk: a fehérjét, a zsírt, és a szénhidrátot. Mindhárom energiát biztosít a szervezet számára, ám különböző mennyiségben, 1 g szénhidrát 4,1 kcal-t, 1 g fehérje 5,4 kcal-t (amiből 4,1 kcal hasznosul ténylegesen), míg végül 1 g zsír 9,3 kcal energiát biztosít a szervezetnek. Az állítás szerint, mivel nem fogyaszt szénhidrátot, ezáltal a másik nagy energiát adó csoportból kell fedeznie a napi szükséges energia mennyiséget, ami pedig a zsír. Mivel szegényebb lett a szénhidrátbevitel és magasabb a zsír, joggal várnánk a gyors súlyvesztést (abból a hipotézisből kiindulva, hogy a szénhidrát tehet mindenről), ami be is következik, azonban számos egészségügyi kockázattal is jár. A szénhidrátmentes étkezés a só- és a vízháztartás felborulásához vezethet, ami fokozott vízvesztéssel jár, másodsorban nem a tartalékolt zsírokból szerez energiát a szervezet, hanem a szöveti fehérjéket bontja, ezáltal csökkentve az izomzatot, mint árulkodó jel, hogy nem megfelelő a tápanyagellátás. Ez idő alatt a vérzsír értékek az egekbe szöknek, nő a koleszterin, a triglicerid és az LDL szint, valamint a HDL szint csökken, ami szív- és érrendszeri problémák kialakulásához vezet. A gyakori hirtelen fogyás eredményeként megörül a delikvens, majd pedig rövid időn belül azon veszi magát észre, hogy még jobban elhízott, mint előtte, ez az úgy nevezett „jojó effektus”. A rost dús táplálkozás segíthet megelőzni a szív és érrendszeri betegségek kialakulását. Több tényező is közre játszik, például a rost dús élelmiszerek kevesebb zsiradékot tartalmaznak és csökkentik a koleszterin szintet. Emellett a szénhidrátok más élettani hatásokkal is bírnak. Az élelmi rostoknál az előző részben már beszéltünk az emészthetetlen rostok fermentációjáról, ami rövid szénláncú zsírokat eredményez, melyek a bélflórát táplálják és védik. A lassan felszívódó szénhidrátok emellett csökkentik a glikémiás indexet és pozitív hatással vannak a zsírok hasznosulására. „Hogy-hogy olyan vékony mégis?” – merülhet fel a kérdés teljesen jogosan, nem elég csak egy fogyókúrát követni és betartani a sokszor olyan keménynek vélt étkezési szabályokat. Életvitelt kell változtatni, ahol a mozgás is mindennapi szerepet kell, hogy kapjon. A fogyókúrázás nem arról kell, hogy szóljon, hogy önsanyargatunk, hanem arról, hogy igen is képesek vagyunk kompromisszumot kötni az egészségünk és a súlyvesztés érdekében, és itt kerül előtérbe az egészséges, változatos táplálkozás, a megfelelő mennyiségben bevitt tápanyagok és a mértékletesség szerepe. A harmadik részben a szénhidrátok mennyiségét és minőségét vizsgáljuk majd.

Kapcsolódó tartalom:

Mi is az a szénhidrát? (1. rész)

Szénhidrát: mégis miből és mennyit? (3. rész)

Források:

Szólj hozzá Facebookal
Bármilyen kérdésed van keress minket bátran és 24 órán belül válaszolunk neked!

Pin It on Pinterest