Ebben a cikksorozatban a vitaminokkal fogok foglalkozni. Azok felszívódásáról, hasznosulásáról, oldódásukról, melyik, milyen élelmiszerekben található a legnagyobb mennyiségben. Kialakuló hiánybetegségekről vagy ritkább esetben a vitamin túlzott bevitele miatt kialakult betegségekről, tünetekről. A vitaminok energiát NEM adó tápanyagok. A szervezet számára nélkülözhetetlenek és alapjaiban járulnak hozzá a normális testi működéshez. Alapvetően két részre bonthatjuk a vitaminokat, zsírban és vízben oldódó vitaminokra.

Zsírban oldódó vitaminok

A zsírban oldódó vitaminok az A-, D-, E- és K-vitaminok. Ezek a vitaminok a nyirokkeringésen keresztül jutnak a vérkeringésbe, általában valamilyen hordozófehérjéhez kapcsolódnak, és szükséges ideig raktározódnak a májban vagy a zsírszövetben. Segítik az immunfunkciókat, az energia homeosztázis megmaradását, csontok ép és egészséges fejlődését, véralvadást és sok alap élettani funckiót, amelyet részletesebben kifejtünk mindegyik vitaminnál. A zsírban oldódó vitaminok előnye, hogy a szervezet elraktározza őket, ezért kisebb eséllyel alakulhat ki hiánybetegség, viszont pont ebből adódóan megnöveli a túladagolás esélyét, mivel a zsírban oldható vitaminok szintjét a vese nem tudja szabályozni. Minden esetben tartani kell a napi tolerálható beviteli szintet (UL), mert a vitaminok túlzott bevitele épp olyan káros, mint azok hiánya.

Vízben oldódó vitaminok

 A vízben oldódó vitaminok a B- (B12-3-5-67-9-12), C- vitaminok. Ezek a vitaminok közvetlen a vérkeringésben szívódnak fel, ahol szabadon mozognak és a vese tudja szabályozni a szintjüket. Fontos szerepet játszanak a szénhidrát és elágazó láncú aminosavak anyagcseréjében, az agy és az idegrendszer megfelelő működésében, egyes vitaminok metabolizmusában, az energiaháztartásban stb. A vízben oldódó vitaminok a zsírban oldódókkal szemben nem raktározódnak el és a fölösleg a vizelettel ürül. Épp ezért nagyon nehéz túladagolni, de sokkal könnyebb a hiánynak a kialakulása. Természetesen itt is vannak felső határok, de kiegyensúlyozott táplálkozás mellett nem lehetséges ezt elérni.

Konyhatechnológia

Annak érdekében, hogy minél jobban hasznosuljon a bevitt élelmiszerek vitamintartalma, érdemes odafigyelni néhány dologra ételkészítés közben. Sok vitamin, legfőképp a C-vitamin, érzékeny a hőre, ezért a sokáig főzött gyümölcsökből, zöldségekből kioldódik. Vannak vitaminok, amelyek a fényre érzékenyek, ezért például hosszú ideig napon hagyva vesztenek a vitamintartalmukból. Azok az élelmiszerek, amelyek fogyasztásra alkalmasak nyersen, érdemes nyersen fogyasztani, mert semmilyen konyhatechnológiai behatás nem érte és ilyenkor a legmagasabb a vitamintartalma. Ezek mellett zöldség és gyümölcsfogyasztáskor a bennük lévő rosttartalmat is megtarthatjuk.

Összességében elmondható, hogy a vitaminok rendkívül fontosak az egészségünk megőrzésének szempontjából és az életfunkcióink fenntartásához. Sok esetben viszont (élsportolóknál, betegségek, amelyek megnövelik az anyagcserét, étvágytalanságot okoznak, vagy csak rohanó életünkben) nem tudjuk kizárólag táplálkozással fedezni a megfelelő napi bevitelt. Ilyenkor érdemes lehet táplálékkiegészítőket használni. Ezekből is próbáljuk kiválasztani az ellenőrzött, jó minőségű táplálékkiegészítőket. Előnyük (amennyiben jó minőségű táplálékkiegészítőt választottunk), hogy megfelelő mennyiségben tartalmazzák a napi szükséges vitaminbevitelt, viszont ezeket a termékeket napi fogyasztásra találták ki, főleg, ha olyan termékeket vásárolunk, amelyekben csak vízben oldódó vitaminok találhatóak, ezért mindennapos szedése ajánlott. Kiemelendő, hogy sok nyersanyagban található vitamin jobban hasznosul, mint amelyet táplálékkiegészítővel viszünk be. Amennyiben nem szeretnék táplálékkiegészítőket fogyasztani, úgy a megfelelően összeválogatott nyersanyagokból álló kiegyensúlyozott táplálkozás az év minden napjára fedezheti a napi vitamin bevitelünket.

Források: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9250127

Szólj hozzá Facebookal
Bármilyen kérdésed van keress minket bátran és 24 órán belül válaszolunk neked!

Pin It on Pinterest